Konec cookies třetích stran v Google – co se změní

Agentura - 19. ledna 2024
Průměrná délka čtení: 4 minuty

S cookies se na internetu setkává každý z nás už poměrně dlouho. Tyto soubory hrají klíčovou roli v marketingu. Jejich prostřednictvím totiž nástroje dokáží lépe cílit reklamy potenciálním zákazníkům, analyzovat jejich chování, nebo například zajistit plnou funkčnost webu.

Cookies třetích stran

Google však nedávno oznámil konec cookies třetích stran. Co to vlastně znamená? V našem článku se podíváme na podstatu těchto cookies, prozkoumáme dopady této změny na marketing a probereme možnosti, jak se na ni co nejlépe připravit.

Co jsou to cookies třetích stran

Cookies třetích stran jsou malé textové soubory, které webové stránky shromažďují o svých návštěvnících, aby jim mohly poskytovat personalizovaný obsah. Pro marketing jsou klíčové, protože umožňují sledovat uživatelské chování a prezentovat lidem cílenou reklamu.

Tomu však bude v průběhu roku 2024 konec, neboť i Google ukončí jejich podporu. Podobné opatření již přijal Apple se svým prohlížečem Safari i prohlížeče Mozilla či Microsoft Edge. Takže úplná novinka to vlastně není, ale Chrom od Google je nejpoužívanějším prohlížečem, čili je to pro marketing největší strašák.

Jak tato změna ovlivní marketing?

Když všechny hlavní prohlížeče přestanou podporovat soubory cookies třetích stran, cílená reklama pomocí této technologie se stane minulostí. Důležité je však mít na paměti, že nebudou zakázány všechny typy souborů cookies. Soubory cookies první strany, které nejsou sdíleny s třetími stranami, zůstanou nadále v platnosti. Tyto soubory mají za úkol zlepšit interakci s uživatelem – pamatovat si hesla, preference vyhledávání, historii nákupů, doporučení, položky uložené v košíku atd.

Jak na marketing bez cookies třetích stran

Bez cookies třetích stran bude klíčem k úspěchu hledání alternativních strategií. Zaměření se na vlastní data a budování silnějšího vztahu s uživateli bude důležitější než kdy dříve. Personalizované cílení může být postaveno na datech první strany, což zahrnuje aktivní sběr informací přímo od uživatelů. Důležitý bude také kreativní obsah a inovativní přístupy k interakci s publikem.

Privacy Sandbox od Google

Google Chrome je nejrozšířenější prohlížeč, proto není divu, že ukončení podpory cookies třetích stran je opravdu strašákem. Google však přišel se svým vlastním řešením, chystá se cookies nahradit novým souborem nástrojů z balíku Privacy Sandbox.

Tento nástroj umožní zobrazovat uživatelům reklamy, a zároveň chránit jejich soukromí. Měl by přiřazovat uživatele do skupin podle jejich zájmu na základě aktivit při prohlížení daných webů, avšak méně „invazivním“ způsobem jako stávající cookies. Přehled o tom, jaké weby uživatelé navštěvují, a jejich dalších aktivitách už nebude tak přesný, ale i málo je alespoň něco.

Facebook CAPI

Facebook se konci cookies třetích stran dlouho velmi bránil. Pak ale přišel se svým vlastní měřením Conversions API. CAPI sdílí data přímo ze serverů Facebooku, místo cesty přes prohlížeč, čímž předchází ztrátě podpory cookies. Výhoda spočívá v tom, že CAPI je méně náchylné k problémům, které mohou vzniknout při nestabilním internetovém připojení nebo při pádu prohlížeče. Navíc je CAPI konfigurováno tak, aby dodržovalo nastavení soukromí uživatelů na Facebooku, což zajišťuje dodatečnou ochranu a respektování osobních preferencí uživatelů.

Cílení na jednotlivé uživatele

Cílení prostřednictvím cookies je možné nahradit cílením na konkrétní uživatele. Unikátní ID, které uživatelé používají při přihlašování na různých zařízeních, poskytuje možnost sledovat jejich aktivity napříč platformami. Ačkoliv tato metoda vyžaduje přihlášení uživatele, není to až takový problém, neboť přihlášení je dnes běžné a personalizované cílení na tyto uživatele je tak o to jednodušší.

Vlastní data

Nepodceňujte vlastní sběr dat od svých uživatelů na všech komunikačních kanálech, které máte k dispozici. Využívejte newslettery či věrnostní programy a aktivně interagujte se svou uživatelskou základnou. S nasbíranými daty je pak potřeba správně pracovat. Je nutné je pečlivě analyzovat, interpretovat a především účinně využívat ve svých reklamních strategiích. Získaná data by měla ovlivnit cílení PPC a dalších reklamních kampaní, komunikaci se zákazníky a celkový obraz vaší značky.

Pro mnoho z nás představují cookies třetích stran klíčový prvek digitální reklamy. To ale neznamená, že s jejich zrušením nastane i konec online marketingu. Je potřeba zkoušet nové způsoby cílení reklamy, sbírat data, podporovat brand a obrátit se na specialisty, kteří si s tím vším poradí.

Autor: Denisa Klimešová