PPC reklama – proč ji využít a novinky v systémech

Agentura - 12. května 2022
Průměrná délka čtení: 6 minut

PPC reklama je jedním z nejsilnějších a nejefektivnějších nástrojů online marketingu. Umožňuje inzerentům velmi přesně definovat, jaké skupiny chtějí oslovit. Nabízí nespočet různých variant reklam, kterými je možné oslovit potenciální zákazníky. Proto je firmami i jednotlivci velmi oblíbená a my si jí dnes podíváme blíže na zoubek.

PPC reklama, člověk píče na notebooku a má vedle sebe kávu

Co je to PPC reklama a jak funguje

PPC je zkratka z anglického Pay Per Click, v překladu to znamená „platba za kliknutí“. V praxi to funguje tak, že platíte za každého člověka, kterého vaše reklama zaujme, klikne na ni a dostane se na váš web. PPC reklama může mít podobu textových inzerátů, bannerů klasických, responzivních, produktových nebo video inzerátů. K zobrazení PPC reklamy dochází v internetových vyhledávačích, partnerských vyhledávačích, na sociálních sítích a webových stránkách, které nabízejí prostor pro tuto reklamu. Je to velmi efektivní nástroj, protože platíte za uživatele, kteří pravděpodobně mají zájem se o vás či vašich produktech dozvědět více, protože klikli na vaši dobře zacílenou reklamu.

Druhy PPC reklamy

PPC reklamu můžeme rozdělit do tří základních systému, které tuto inzerci umožňují. Jde o systémy Google Ads a Sklik, Sociální sítě (Facebook, Instagram, LinkedIn) a zbožové srovnávače (Heureka, Zboží.cz)

  • Systémy Google Ads a Sklik jsou jedním z nejúčinnějších nástrojů pro PPC reklamu. Ve vyhledávání v rámci těchto sítí jsou reklamy zobrazovány na předních místech. Umístění reklamy můžeme ovlivnit její cenou i kvalitou.
  • Sociální sítě umožňují výrazně zvýšit dosah reklamy. Bez placené propagace se totiž reklama na sítích zobrazí jen zlomku fanoušků.
  • Zbožové srovnávače jsou jedním z nejdůležitějších nástrojů pro e-shopy. Produkty jsou v rámci vyhledávání zobrazovány na lepších nebo předních příčkách.

Pro koho je PPC reklama vhodná

PPC reklama je skvělý nástroj, s jehož pomocí můžete ve vhodnou dobu zasáhnout do nákupního rozhodovacího procesu zákazníka. Ten vaši reklamu uvidí ve chvíli, kdy je většinou připraven ke koupi. Pak už zbývá ho jen přesvědčit, že právě nákup u vás je tou správnou volbou. A to přesně umí PPC reklama.

Pokud podnikáte na vysoce konkurenčních trzích, můžete se díky PPC reklamě dostat ve výsledcích vyhledávání výš než vaše konkurence. Získáte tak lepší startovní pozici pro získání zákazníka. Ve velmi konkurenčním prostředí musíte ale počítat s vyššími náklady na PPC reklamu, jelikož ceny za proklik bývají mnohonásobně dražší.

Pokud máte omezený rozpočet můžete PPC reklamu také vyzkoušet, jelikož si můžete určit kolik jste ochotni do reklamy investovat. S menšími kredity však PPC reklama funguje omezeně, a jak už bylo řečeno např. v konkurenčním prostředí je potřeba naopak investovat více prostředků, aby reklama fungovala.

O textové PPC reklamě můžete přemýšlet i v případě, že nechcete investovat příliš velké částky do optimalizace webu pro vyhledávače. Díky PPC reklamě se totiž na první pozice ve vyhledávání můžete dostat dříve, než v klasickém organickém vyhledávání díky SEO optimalizaci.

Výhody

  • Přesné cílení – kampaně můžeme velmi přesně zacílit například podle demografických statistik, podle zájmů, podle klíčových slov, která uživatelé hledají a mnoho dalšího.
  • Rychlost zobrazení – PPC reklama umožňuje velmi rychlé zobrazení inzerátů, které přivedou relevantní uživatele na váš web.
  • Výše rozpočtu – sami si určujete, kolik chcete do reklamy investovat. Výše investice se však liší podle odvětví a prostředí, ve kterém se firma nachází. Velmi konkurenční prostředí vyžaduje vyšší investice.
  • Měřitelnost – v systému je na první pohled viditelné, kolikrát se inzeráty za dané období zobrazily, na jakých pozicích, za jakou cenu a kolik zákazníků nakoupilo produkty či poptalo služby.
  • Regionální zacílení – zacílení je možné na konkrétní města, kraje i země.
  • Flexibilita – reklamy, cílení i rozpočty můžete kdykoliv po spuštění kampaní upravovat podle potřeby.

Nevýhody

  • Vyšší nabídka za proklik neznamená vyšší pozici – opravdu tomu tak není a je potřeba věnovat pozornost celkovému skóre kvality inzerátu, které se skládá z relevance reklamy, očekáváné míry prokliku a z kvality vstupní stránky.
  • Nutnost optimalizace – reklamy je potřeba neustále sledovat, optimalizovat a přizpůsobovat trhu. Mění se totiž jak nabídka produktů, tak i konkurence a také samotný systém pro PPC kampaně.
  • Podklady a klíčová slova – před spuštěním kampaní je dobré mít připravené podklady, vědět cíle a filozofii firmy a udělat dobrou analýzu klíčových slov. Musíme vybrat taková, na která se budou zobrazovat relevantní vyhledávací dotazy.

Novinky a trendy v PPC reklamě

PPC systémy se neustále vyvíjí a zlepšují. Snaží se inzerentům usnadnit práci, a proto přichází s novinkami. A jaké to jsou?

Automatizace

Smyslem automatizace v PPC je nahradit lidskou činnost, tedy udělat za nás něco, co bychom jinak museli dělat sami. Nebo co bychom dělat už ani nestíhali. Např. v Google Ads můžeme využít několik automatických nabídek, podle cíle kampaně, které budou biddovat za nás a často i lépe. Pokud máme dostatek vstupních dat, dokáže být strojové učení mimořádně efektivní.

Diverzifikace

Diverzifikace je důležitou součástí v marketingové strategii. Žádná značka by neměla investovat prostředky pouze do jednoho marketingového kanálu. Mimo PPC reklamu by značky měly investovat například do Public Relations, SEO optimalizace, affiliate marketingu nebo třeba do e-mailového marketingu. Pomůže to rozšíření povědomí o značce a sníží to riziko, že do jednoho kanálu investuje značka vše a ten nebude úspěšný.

Testování

Správa PPC kampaní se občas podobá vědeckému výzkumu. Je třeba se rozhodovat na základě dat a výsledků pokusů. Je dobré testovat a zkoušet různá nastavení, a pokud nějaké nefunguje, měli bychom si ho poznamenat a případně vyzkoušet znovu až za nějakou dobu nebo vůbec.

A/B testování reklam už je taková klasika, ale neměli bychom zůstávat pouze u toho. Můžeme testovat i kampaně s odlišným nastavení, což se v Google Ads nazývá experimenty. Měli bychom také testovat různé varianty reklam od klasických textových, které v Google Ads bohužel končí, až po ty responzivní. Vždy se vyplatí spustit reklam více a sami uvidíte, která je úspěšnější.

Obrázky v inzerátech

Jde o poměrně malou změnu, avšak obrázky v inzerátech mohou některým segmentům výrazně pomoci.

PPC reklama je tedy opravdu užitečný nástroj. Pokud vás zaujala určitě se na nás neváhejte obrátit. Se správou PPC kampaní vám rádi pomohou naši specialisté.

Autor: Denisa Klimešová