Kdy a jak používat cookies lištu

Návody - 22. října 2019
Průměrná délka čtení: 3 minuty

V tomto textu si projdeme podrobněji téma týkající se cookies souborů, cookies lišty, marketingového významu a správnosti užití. S tímto prvkem se na webových stránkách setkáváme každý den, ale jen málokdo tuší, co se za oním slovíčkem “souhlasím” skrývá.

Co jsou vlastně ony zmíněné Cookies?

Je dobré začít od začátku a vysvětlit si základní pojem. Jednoduše lze Cookies popsat jako malé množství dat, sloužící k zapamatování určitých akcí, které uživatel vykonal na webové stránce. Zkrátka taková datová stopa, kterou po sobě zanecháme na stránce. Soubory Cookies jsou často využívány na zapamatování přihlášení, předmětů v nákupním košíku, ale také na cílení reklam. Velmi důležité jsou pro nastavení remarketingu, případně retargetingu.

 

Jaké Cookies soubory existují

  • Cookies se základní funkcionalitou – příkladem jsou ty, které si pamatují naše heslo pro opětovné přihlášení nebo obsah košíku
  • Cookies analytické a funkční – základní informace důležité pro výkon a nastavení stránky. Google Ananlytics ani jiné analytické programy neuchovávají IP adresy, ani jiné identifikační údaje
  • Cookies reklamní (remarketingové/retargetingové) – slouží ke shromažďování dat následně užitých při specifikaci a nastavení reklamy

A co je Cookies lišta?

Většinou jde o prvek zobrazující se na spodním či horním okraji stránky, kterou navštívíme. Obvykle jde o krátkou větu typu:

“K ukládání nastavení a správnému fungování využíváme soubory cookies. Používáním webu s jejich používáním souhlasíte. Více o cookies.

“Při poskytování služeb nám pomáhají cookies. Používáním webu s tím vyjadřujete souhlas. | Více informací | Rozumím.”

Po přečtení vidíme, že jde o oznamovací větu zakončenou možností rozkliku na stránku s možnostmi nastavení cookies souborů. Zde si lze nastavit zdali chceme jaké typy cookies se budou zaznamenávat – základní, funkční, analytické, reklamní.

Pokud s nastavením souhlasíte, tak potvrzením lišta zmizí.

Cookies lišta

 

A jak se k tomu staví Úřad pro ochranu osobních údajů?

Pokud se podíváme na to, jak se k problému staví zástupci ÚOOÚ, je, že souhlas s použitím souborů cookies vyjadřuje uživatel prohlížeče jeho nastavením. V podstatě není třeba souhlasu s užíváním cookies souborů, ale pouze zůstává informační povinnost pomocí lišty. V praxi to znamená, že není třeba nechat návštěvníka webu určit, jaké soubory cookie má povolit. Odpovědnost se nechává na něm, aby si případné soubory cookie v prohlížeči zablokoval.

Situace je jiná u souborů s cílem shromažďovat informace důležité pro reklamní činnost – remarketing nebo retargeting. V tomto případě je mimo informační povinnost nutný souhlas návštěvníka dané webové stránky.

 

Které Cookies smíme používat bez souhlasu?

  • Pokud jde o Cookies se základní funkcionalitou – zapamatování košíku, přihlašovacích údajů.
  • Pokud jde o Cooikes analytické – Google Analytics a jiné analytické nástroje

 

Které Cookies smíme používat pouze se souhlasem?

  • Pokud jde o Cookies reklamní (remarketing/retargeting) – FB Pixel, Google Ads, Sklik, LinkedIn Insight Tag

 

Pokud máte další dotazy k této problematice nebo byste nám rádi svěřili tvorbu www stránek, neváhejte nás kontaktovat na info@imperialmedia.cz nebo volejte na 571 117 400.

Prokop Pyszko
Autor: Prokop Pyszko

Máte zájem o zasílání článků z našeho blogu?

Vyplňte prosím svůj e-mail.